اورانوس اولین دنیاى جدید

نویسنده

  • زلیخا باقری (مترجم)
چکیده مقاله:

در 13 مارس سال 1781 یک موسیقیدان و منجم آماتور به نام ویلیام هرشل، شب هنگام موفق به کشف سیاره ‏اى به نام اورانوس گردید. ابتدا او به درستى در نیافت که موفق به کشف چه چیزى شده است و آن را با یک ستاره دنباله‏ دار اشتباه گرفت. هرشل زمانى که در حال تفحص در آسمان با تلسکوپ بازتابنده 15 سانتیمترى‏ اش بود، به طور اتفاقى موفق به کشف یک ستاره کم نور و غیرعادى شد. وقتى او بزرگنمایى تلسکوپش را بالا برد، این شى غیرعادى بزرگتر نمایان گردید. زمانى هرشل معتقد به دیدن این جسم در آسمان گردید که هنوز ستارگانى که در همسایگى این جسم قرار داشتند، به صورت نقاط تعریف نشده ‏اى از نور در آسمان بودند.  وى توانست در طول شب­ هاى دیگر زمانى که این سیاره به آرامى از میان ستارگان عبور مى‏ کرد، سرنخ‏ ها و اطلاعات بیشترى را به دست آورد.  درخشندگى این جسم که جزء منظومه شمسى به شمار مى‏ رفت، کمتر از یک ستاره بود و بیشتر خصوصیات آن دال بر این بود که یک ستاره دنباله دار است. هرشل کشف خود را به مجمع سلطنتى انگلستان با عنوان «توصیف یک ستاره دنباله‏ دار» ارائه کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نجم‌الدوله و اولین کتاب درسی فلسفۀ جدید در ایران

به‌رغم تصور اولیه، نوشته‌هایی که در دورۀ قاجار به فلسفه‌های جدید پرداخته‌اند اندک‌اند. از میان این نوشته‌ها، تنها کتابی که به‌قصد آموزش فراهم‌آمده دورۀ اصول حکمت فلسفه نام دارد که نسخۀ خطی آن به‌دست ما رسیده است. این متن در اصل ترجمه‌ای است به قلم میرزاعبدالغفار نجم‌الدوله به فارسی از یک کتاب درسی فرانسوی. احتمالاً او کتاب را به‌طور خاص برای تدریس در مدرسۀ دارالفنون ترجمه‌ کرده‌باشد؛ هرچند اطلاع...

متن کامل

گزارش جنس جدید Ogastemma از تیره گل گاو زبان برای اولین بار از فلور ایران

جنس تک گونه‌ای  Ogastemma با گونه Ogastemma pusillum برای اولین بار از ایران گزارش می شود.این گونه در جنوب ایران، استان هرمزگان می روید و به جنس Echiochilon نزدیک است.

متن کامل

اولین گزارش و یک مترادف جدید برای گونه Poecilus beesoni (Coleoptera: Carabidae) از ایران

Poecilus beesoni (Andrewes) collected at lake Izeh (Khuzestan) is recorded for the first time for Iran. For identification the holotypes of Poecilus beesoni and P. affinissimus were compared. Based on this study Poecilus affinissimus (Ali 1967) is synonymized with Poecilus beesoni (Andrewes, 1927).

متن کامل

دو گونه جدید از جنس‌های Codonocephalum و Delphinium برای اولین بار از ایران

گونه‌های Codonocephalum inuloides و Delphinium micranthum برای اولین بار از ایران گزارش می گردند. گونه Delphinium micranthum قبلاً از مناطق مرتفع واقع در شمال کشور عراق گزارش و گونه Codonocephalum inuloides از کشور عراق و همچنین ترکیه که در فلور این کشور تحت نام Inula inuloides آورده شده است. گونه Codonocephalum inuloides با گونه مشابه خود یعنی Codonocephalum stenocalathium که توسط رشینگر از است...

متن کامل

گزارش جنسی جدید از تیره Cyperaceae برای اولین بار از ایران

در بررسی نمونه‌های هرباریومی متعلق به تیره اویارسلام گونه Fuirena pubescens از تیره Cyperaceae به عنوان اولین گزارش از جنسی جدید برای ایران معرفی می گردد. پراکنش جغرافیایی، رویشگاه و صفات متمایز کننده این جنس و گونه ارایه می‌گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 14  شماره 54

صفحات  42- 46

تاریخ انتشار 2005-07-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023